Stad Tienen wint Kortom-communicatieprijs 2016, Rode Kruis Vlaanderen kaapt de Publieksprijs weg

Participatieproject De Tien bekroond tot beste communicatieactie

Brussel, 21 november 2016 – Stad Tienen wint de Communicatieprijs 2016 van Kortom, de vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie. De suikerstad sleept de prijs in de wacht voor ‘De Tien’, een participatieproject voor en door Tienenaars. Rode Kruis Vlaanderen wint de Publieksprijs met de Missing Type-campagne die de Vlaming op een originele manier wakker schudde over het belang van bloedgroepen.

Stad Tienen wint de Communicatieprijs 2016. De afgelopen maanden legde de stad samen met haar inwoners een intensief participatietraject af. Tijdens interactieve brainstormsessies, de 'Tienenlabs' genoemd, staken meer dan 100 Tienenaars de koppen bij elkaar om een antwoord te formuleren op vraag: "Welke beloftes kunnen we vandaag doen aan onze kinderen om ze te laten opgroeien in een leuke en hippe stad?". De antwoorden resulteerden in 'De Tien Werken voor meer Tienen', tien actiepunten die de volgende jaren in het beleidsplan van de stad Tienen verweven worden en waarrond de Tienenaars ook zelf de handen uit de mouwen zullen steken.

“De Tien is een laagdrempelig en enthousiasmerend project, dat uit de massa springt dankzij de krachtige titel, de tienjarigen als boegbeeld en de sterke visuals.”

De communicatie-campagne die rond dit project gelanceerd werd, met de 10-jarigen als uithangbord, werd uit meer dan 30 inzendingen geselecteerd als de winnaar voor de Kortom-Communicatieprijs.

“De Tien is een verhaal waarvan alle puzzelstukken mooi in elkaar passen,” aldus Sandy Deseure, juryvoorzitter van de Kortom Communicatieprijs.  “Het is een laagdrempelig en enthousiasmerend project. De Tien springt uit de massa dankzij de krachtige titel, de tienjarigen als boegbeeld en de sterke visuals. Bovendien zet Tienen in op een brede communicatiemix, zodat de wervende boodschap effectief landt bij de beoogde doelgroepen.”

“De inspanningen van Tienen lonen. De campagne loopt erg goed,” evalueert de juryvoorzitter. Redenen genoeg om de Kortom-Communicatieprijs dit jaar aan de stad Tienen toe te kennen, besloot de vakjury. Met deze prijs onderstreept Kortom het belang van communicatie. Tegelijk is de prijs een aanmoediging voor overheden en socialprofitorganisaties die communicatie bewust en succesvol inzetten. De prijs werd uitgereikt tijdens het congres ‘Vitamine K’ op 21 november 2016 in het Vlaams Parlement in Brussel.

Publieksprijs voor Missing Type, de campagne van Rode Kruis Vlaanderen

Samen met de Communicatieprijs werd ook een Publieksprijs uitgereikt. Meer dan 5800 respondenten kozen via een poll voor hun favoriet project. Rode Kruis Vlaanderen mocht de trofee mee naar huis nemen voor de campagne Missing Type. Met de opvallende “Missing Type”-campagne wilde het Rode Kruis meer mensen aansporen om bloed te geven. Naar internationaal voorbeeld sprak de organisatie een hele reeks (bekende) bedrijven en organisaties aan om de letters A, O en B uit logo’s, sociale media, kranten of van bekende gebouwen te halen. Niet toevallig de letters van de belangrijkste bloedgroepen. Vele organisaties zetten hun schouders onder de campagne. Zo stond op het grote LED-scherm op het de Brouckèreplein: ‘’drink C c – C l !”.

Vijf straffe laureaten

De onafhankelijke wedstrijdjury nomineerde 5 laureaten uit meer dan 30 inzendingen. Stad Tienen (communicatieprijs) en Rode Kruis Vlaanderen (publieksprijs) haalden het van de drie andere laureaten: stad Brugge, OCMW Kortrijk en stad Halle. De Halse communicatiedienst stuurde de zwerfvuilcampagne ‘Hou het Poképroper please’ in, die Pokémonjagers oproept geen afval achter te laten. Brugge was de vierde laureaat met de communicatiecampagne voor de opening van het nieuwe Huis van de Bruggeling, een open huis dat alle dienstverlening en balies onder één dak bundelt. OCMW Kortrijk was de vijfde genomineerde met SIEN, een glossy magazine voor mensen in armoede. Het blad is een originele manier om te communiceren met een moeilijk te bereiken doelgroep, die in communicatie soms vergeten wordt.

- Foto's: (c) Martin Kesteleyn

Hanne Buelens Business Partner, Rode Kruis-Vlaanderen