Open data-platform van stad Oostende wint Prijs voor Digitale Communicatie

De stad Oostende wint met haar open data-platform DO² de Prijs voor de Digitale Communicatie 2015. Deze prijs werd uitgereikt tijdens de Dag van de Digitale Communicatie op woensdag 16 september in het Vlaams Parlement, een studiedag georganiseerd door Kortom en V-ICT-OR.  De stad Oostende wil evolueren naar een moderne, transparante en digitale organisatie en daarin past het aanbieden van open data. Het DO²-platform inspireert ook andere lokale besturen om hierin te investeren, zonder extra werk voor de medewerkers.

Stap voor stap

DO² (spreek uit als DO kwadraat) staat voor digitaal, voor open data en uiteraard voor Oostende. De naam is ook een knipoog naar het Engelse ‘do’: ‘doen’ of ‘laten we eraan beginnen’. De stad lanceerde zijn platform begin september met een reeks concrete datasets, zoals een lijst met alle speelpleintjes, openbare toiletten, scholen en galeries. Het platform wordt stap voor stap uitgebreid. De stad roept haar inwoners ook op om te laten weten welke informatie ze graag zouden terugvinden én om er zelf mee aan de slag te gaan.

De jury looft de durf die de stad heeft om hun data effectief openbaar te maken. Het is een inspirerend project dat een voorbeeldfunctie vervult voor andere organisaties. Dat de stad haar inwoners aanmoedigt om ermee aan de slag te gaan en dat de toepassingen onbeperkt zijn, motiveerde de jury om Oostende als winnaar uit te roepen.

Hefboom om te uniformiseren

Voor de stadsmedewerkers betekent de evolutie naar open data geen extra werk: de databank waarin ze de data van de stad al jaren up-to-date houden, is gekoppeld aan de site. Het platform is wel een stimulans en een hefboom om data beter te organiseren, te uniformiseren en nog beter te actualiseren. DO² biedt de mogelijkheid om alle mogelijke soorten data te delen en dat maakt het ook makkelijk om de data te koppelen aan die van derden.

‘Laten we eraan beginnen’, dat vraagt Oostende ook van zijn inwoners. De stad wil niet liever dan dat de Oostendse whizzkids met de datasets aan de slag gaan. Om allerhande digitale toepassingen te creëren met de data, zoals smartphone-apps, websites of games.

Vijf sterke laureaten

Do2 haalde het van vier andere laureaten die werden geselecteerd uit vijftien inzendingen. Ook Ruimte Vlaanderen, OVAM, het Agentschap voor Natuur en Bos en Stad Gent waren genomineerd. Ruimte Vlaanderen ging de strijd aan met zijn website www.omgevingsloket.be, waarop je al in een 30-tal steden en gemeenten een bouwaanvraag digitaal kan indienen. OVAM zond haar portfolio voor lokale besturen in, een databank met inspirerende en activerende verhalen over hoe in Vlaanderen duurzaam met materialen en afval wordt omgegaan. De derde laureaat was het Agentschap voor Natuur en Bos. Het agentschap leerde zijn boswachters tweeten over hun werk en zo een breed publiek te informeren. Tot slot was ook de zonnekaart van de stad Gent genomineerd: daarop kan elke Gentenaar zien hoe geschikt zijn dak is voor zonnepanelen en hoeveel zonne-energie die kunnen opleveren.

Kortom is de vakvereniging van ruim 1000 communicatieprofessionals van de verschillende overheidsniveaus. Om de overheidscommunicatie te professionaliseren en de deskundigheid van haar leden te vergroten, bundelt en verspreidt Kortom kennis en ervaringen over overheidscommunicatie. De vereniging doet dat door verschillende activiteiten te organiseren, zoals congressen, collegagroepen en opleidingen.

V-ICT-OR is de Vlaamse ICT-organisatie die de deskundigheid in het vakgebied ICT wil ontwikkelen en bevorderen, om zo de professionalisering van ICT-beroepsmensen in het lokale bestuur te ondersteunen. V-ICT-OR biedt een platform om ICT-verantwoordelijken uit het lokale bestuur bij elkaar te brengen en onderlinge samenwerking te versterken.

Nota voor de pers (niet voor publicatie)

Voor meer informatie over de winnaar Stad Oostende kunt u terecht bij Jan Dewulf, webmaster van Stad Oostende via 059 80 55 00.

Wie benieuwd is naar de open data van Stad Oostende, surft naar www.oostende.be/do2