Kind en Gezin wint Communicatieprijs 2015

Campagne #Babybeweging bekroond tot beste communicatieactie

Kind en Gezin wint de Communicatieprijs 2015 van Kortom, de vereniging voor overheidscommunicatie. Het agentschap van de Vlaamse overheid sleept de prijs in de wacht voor #Babybeweging, een campagne die jonge ouders ondersteunt om meer beweging bij hun baby’s te stimuleren. De provicie Antwerpen wint de Publieksprijs met de campagne ‘De Toerende Toerist’.

Een verdiende winnaar

Kind en Gezin wint de Communicatieprijs 2015 voor #Babybeweging, een campagne met eenvoudige tips aan ouders om meer beweging bij hun baby’s te stimuleren. Kind en Gezin produceerde een tv-spot en een Beweeg mee-cd met kinderliedjes in een actief en positief jasje. De tips werden verspreid via de website, de folder ‘Speel met je kindje zijn voeten’ en de meer dan 700 medewerkers.

“De campagne vertaalt een belangrijke boodschap op een efficiënte en speelse manier,” aldus Johan Bresseleers, juryvoorzitter van de Kortom Communicatieprijs.  “#Babybeweging maakt op een creatieve manier gebruik van verschillende communicatiekanalen. De cd zet ouders aan om hun kind te laten bewegen. Bovendien werd de campagne uit 2014 ook geïntegreerd in de reguliere communicatie.”

“De resultaten zijn ook uitstekend,” evalueert de juryvoorzitter. “Kind en Gezin toont dat de doelgroep en de beoogde effecten werden bereikt.’

Redenen genoeg om de Kortom Communicatieprijs dit jaar aan Kind en Gezin toe te kennen, besloot de vakjury. Met deze prijs onderstreept Kortom het belang van communicatie. Tegelijk is de prijs een aanmoediging voor overheden en socialprofitorganisaties die communicatie bewust en succesvol inzetten. De prijs werd uitgereikt tijdens het congres ‘Vitamine K’ op 24 november in congrescentrum Elzenveld in Antwerpen.

Publieksprijs voor ‘De Toerende Toerist’ van de provincie Antwerpen

Samen met de Communicatieprijs werd ook een Publieksprijs uitgereikt. Meer dan 1000 respondenten kozen via een poll voor hun favoriet project. De provincie Antwerpen mocht de trofee mee naar huis nemen voor de campagne ‘De Toerende Toerist’.

Om haar zomeraanbod te promoten liet de provincie Antwerpen in juni 2015 de Chinese studente Dandan één maand lang zo’n 35 activiteiten beleven op meer dan 20 locaties verspreid over de provincie.

Tijdens haar verblijf bracht Dandan elke dag verslag uit op haar blog www.toerendetoerist.be. Zo zette de provincie haar zomeraanbod in de kijker door de ogen van een sympathieke Chinese. Dandan kwam overal, tot bij de mensen thuis. Zo maakten inwoners de campagne ook écht mee.

Dandan haalde alle Vlaamse media en nestelde zich in het hart van velen. De boodschap die ze voor de provincie uitdroeg: Wil je een leuke, haalbare en betaalbare vakantie? Zoek het niet te ver. Dichtbij huis valt er meer te beleven dan je denkt.

EXTRA INFO

Een derde straffe laureaat

De wedstrijdjury nomineerde naast de 2 winnende campagnes ook het project ‘De wauwfactor’ van de VLIR-UOS (Vlaamse Interuniversitaire Raad - Universitaire Ontwikkelingssamenwerking) als laureaat.  ‘De Wauw-factor’ daagde wetenschappers uit om met hun onderzoek naar buiten te komen. VLIR-UOS publiceerde een gratis handleiding in magazinevorm en organiseerde een ‘Kom-naar-buiten-event’ met voorbeelden en tips van journalisten en communicatie-experten. Een breed publiek van wetenschappers werd warm gemaakt om in te zetten op toegankelijke wetenschapscommunicatie.

Nota voor de pers (niet voor publicatie)

Voor meer informatie over de winnaar van de Communicatieprijs 2015 kunt u terecht bij Frank Van Swalm, woordvoerder Kind en Gezin, 0496 59 51 74, frank.vanswalm@kindengezin.be.

Voor meer informatie over de Publieksprijs kunt u terecht bij Paul Hendrickx, provincie Antwerpen, 0474 68 10 69, paul.hendrickx@provincieantwerpen.be.

Voor meer informatie over Kortom kunt u terecht bij Julie Clément, voorzitter van Kortom, via julie.clement@vlaamsparlement.be of 0496 59 77 41.