Ine Van Wymersch (parket Brussel) woordvoerder van het jaar

Beste Nederlandstalige woordvoerders bekroond op Nacht van de Woordvoerder

Ine Van Wymersch van het Brusselse parket is dinsdagavond verkozen tot Nederlandstalig woordvoerder van het jaar. Met de prijs bekronen de Vlaamse woordvoerders en beroepsjournalisten de woordvoerder die een voorbeeld is voor zijn of haar vakgenoten. Daarnaast werd ook An Lyten van Rode Kruis Vlaanderen in de bloemen gezet als beste interviewgever. Tot slot was er een eervolle vermelding voor alle woordvoerders die zich na de aanslagen van 22 maart in vaak moeilijke omstandigheden hebben ingezet om te blijven communiceren. De prijzen zijn een initiatief van communicatievereniging Kortom en de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ). Ze werden uitgereikt op de derde Nacht van de Woordvoerder, die plaatsvond bij de VRT in Brussel.

"Geen commentaar" niet langer het standaardantwoord

Juryvoorzitter Tom Van de Vreken:

'Ine Van Wymersch is een atypische laureaat. In tegenstelling tot de twee vorige winnaars (Fons Bastiaenssens, politie Antwerpen en Frédéric Petit, Infrabel) is ze geen voltijds woordvoerder, maar openbaar aanklager. Het woordvoerderschap neemt ze er met plezier bij, en dat in een van de moeilijkste domeinen om te communiceren: de gerechtelijke wereld. Het geheim van het onderzoek en het vermoeden van onschuld, twee zaken die bij wet geregeld zijn, laten soms nauwelijks communicatie toe. Toch is Ine Van Wymersch erin  geslaagd om op een paar jaar tijd uit te groeien tot het gezicht van het Brusselse parket. Ze wordt ook sterk gewaardeerd door de pers, wat bleek uit het enorme aantal stemmen voor haar in de eerste stemronde.  Het is zeker mee haar verdienste dat het standaardantwoord in de magistratuur niet langer "geen commentaar" is. Haar overwinning onderstreept dat goed  woordvoerderschap niet alleen een kwestie is van communicatietechnieken, maar bovenal van te begrijpen hoe de pers werkt en een prima band op te bouwen met de journalisten.'

An Luyten geeft beste interviews

Woordvoerster An Luyten van Rode Kruis Vlaanderen kaapte de prijs voor beste interviewgever weg. Volgens de jury praat ze aangenaam en expressief, en gaat ze moeilijke vragen niet uit de weg. Voor ze aan de slag ging bij het Rode Kruis, was An Luyten 14 jaar actief als journaliste. Bij de VRT werkte ze mee aan programma¬í's als Koppen, Karrewiet en Reyers Laat. Daarnaast was ze eindredacteur bij Radio 2.

94 woordvoerders genomineerd

De eerste stemronde door beroepsjournalisten en communicatiemensen leverde 383 stemmen op. Na de publieksronde koos een vakjury de winnaar op basis van een shortlist per categorie. In totaal werd gestemd voor 94 woordvoerders.

Samenstelling vakjury

De vakjury bestond uit zowel journalisten als woordvoerders. Namens de pers zetelden Antal Hollosi (Belga), Paul Van Landeghem (Radio 2), Pol Deltour (VVJ) en Saskia Laurent (Belga). Voor de woordvoerderskant zaten Frédéric Petit (Infrabel), Kiki Vervloessem (Nationale Loterij), Roel Dekelver (Delhaize), Sara Vercauteren (MEDIALAAN) en Tom Van de Vreken (De Lijn) in de jury.

Tom Van de Vreken Organisator Nacht van de Woordvoerder