Frédéric Petit woordvoerder van het jaar

Vier Nederlandstalige woordvoerders bekroond op 1e Nacht van de Woordvoerder

Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit is op de eerste Nacht van de Woordvoerder verkozen tot Nederlandstalig woordvoerder van het jaar. Met de prijs bekronen communicatievereniging Kortom en de Vlaamse Vereniging van Journalisten de woordvoerder die een voorbeeld is voor zijn vakgenoten. Daarnaast vielen ook An Van hamme (MIVB), Hajo Beeckman (Vlaams Verkeerscentrum) en Margaux Donckier (kabinet minister van Justitie Annemie Turtelboom) in de prijzen.

143 woordvoerders genomineerd in 4 prijscategorieën

Er waren prijzen voor vier categorieën: best bereikbare woordvoerder, beste persteksten, beste stem en woordvoerder van het jaar. De eerste drie categorieën gaan over aspecten die journalisten belangrijk vinden.

1. Beste bereikbaarheid: opnemen als er wordt gebeld binnen en buiten de kantooruren, terugbellen na een gemiste oproep en ook bij slecht nieuws thuis geven.
  2. Beste interviewstem: een aangename stem om naar te luisteren die informatie helder en beknopt brengt aan een goed spreektempo.
  3. Beste persteksten: berichten met nieuwswaarde, goed gestructureerd en vlot geschreven.

In de eerste stemronde konden beroepsjournalisten en communicatieprofessionals woordvoerders nomineren. In totaal werden 143 woordvoerders genomineerd. Na de publieksronde selecteerde een vakjury op basis van een shortlist de winnaar per categorie.

"Uit het juiste woordvoerdershout gesneden"

Juryvoorzitter Tom Van de Vreken: "Goed nieuws brengen is gemakkelijk. Om in mediastormen overeind te blijven, moet je echter uit het juiste woordvoerdershout gesneden zijn. Infrabel heeft met Frédéric Petit zo'n spreekbuis in huis. In 2013 werd hij maar liefst 872 keer vermeld in persknipsels, dat is meer dan gelijk welke Nederlandstalige woordvoerder. Zijn grote bereikbaarheid, heldere communicatie en hulpvaardigheid tegenover de pers staan model voor andere woordvoerders. Het is geen toeval dat zowel het publiek als de vakjury Frédéric unaniem hebben verkozen tot woordvoerder van het jaar."

An Van hamme kreeg de prijs voor beste interviewstem, Hajo Beeckman is de best bereikbare woordvoerder en Margaux Donckier schrijft de beste persteksten.

Bio Frédéric Petit

Truienaar Frédéric Petit begon in 1999 bij de NMBS, sinds 2005 is hij woordvoerder van Infrabel. Hij studeerde Communicatiewetenschappen aan de KULeuven en behaalde een postgraduaat Journalistiek aan de Vlekho Business School (nu: Ehsal management School).

Samenstelling vakjury

De vakjury bestond uit zowel journalisten als woordvoerders. Namens de pers zetelden Dirk Coosemans (Het Laatste Nieuws), Kevin Major (VRT), Luc Vanheerentals (Belga), Nicholas Lataire (VTM NIEUWS), Pol Deltour (VVJ) en Saskia Laurent (Belga). Voor de woordvoerderskant zaten Sara Vercauteren (MEDIALAAN) en Tom Van de Vreken (De Lijn) in de jury.

Tom Van de Vreken Bestuurslid Kortom / woordvoerder VVM De Lijn