Fons Bastiaenssens (politie Antwerpen) woordvoerder van het jaar

Beste Nederlandstalige woordvoerders bekroond op Nacht van de Woordvoerder

Fons Bastiaenssens van de lokale politie Antwerpen is woensdagavond verkozen tot Nederlandstalig woordvoerder van het jaar. Met de prijs bekronen de Vlaamse woordvoerders en beroepsjournalisten de woordvoerder die een voorbeeld is voor zijn of haar vakgenoten. Daarnaast vielen ook Hajo Beeckman (Vlaams Verkeerscentrum), Koen Colpaert (kabinet minister Kris Peeters) en Thomas Baeken (Infrabel) in de prijzen. De prijzen zijn een initiatief van communicatievereniging Kortom en de VVJ. Ze werden uitgereikt op de Nacht van de Woordvoerder die deze keer plaatsvond bij MEDIALAAN in Vilvoorde.

4 prijscategorieën

Er werden prijzen uitgereikt in 4 categorieën: best bereikbare woordvoerder, beste persteksten, beste stem en woordvoerder van het jaar. De 3 eerste categorieën gaan over aspecten die journalisten belangrijk vinden.

1. Beste bereikbaarheid: opnemen als er wordt gebeld binnen en buiten de kantooruren, terugbellen na een gemiste oproep, en ook bij slecht nieuws reageren.
  2. Beste interviewstem: een aangename stem om naar te luisteren die informatie vlot en begrijpelijk brengt.
  3. Beste persteksten: berichten met nieuwswaarde, goed gestructureerd en vlot geschreven.

130 woordvoerders genomineerd

De eerste stemronde door beroepsjournalisten en communicatiemensen leverde 545 stemmen op. Na de publieksronde koos een vakjury de winnaar op basis van een shortlist per categorie. In totaal werd gestemd voor 130 woordvoerders. De meeste genomineerde woordvoerders werken bij de overheid (42 %). Belangenverenigingen, de politiek en privésector zijn elk goed voor 13 à 14 procent van de woordvoerders. De resterende 30 procent zit bij de cultuursector, sportploegen, justitie, onderwijs en evenementen.

'Een woordvoerder die journalisten graag bellen'

Juryvoorzitter Tom Van de Vreken:

'Fons Bastiaenssens is een woordvoerder die journalisten graag bellen. Het grote aantal stemmen van journalisten voor hem bewijst dat. Hij weet wat journalisten nodig hebben, is uitstekend bereikbaar en kent het werkterrein van de politie door en door. Dat toont aan dat een communicatiediploma en mediatraining geen vereisten zijn om het ver te schoppen als woordvoerder. Een grondige kennis van je organisatie, passie voor de job en inzicht in de werking en verwachtingen van de pers zijn minstens even belangrijk.'

Fons Bastiaensens, kersvers woordvoerder van het jaar, zette meteen zijn collega's in de bloemetjes:

'Net zoals een zanger een groep is, is een woordvoerder een team. Ook mijn collega's van de dispatching, op het terrein, onze experten en de communicatiedienst winnen mee deze prijs. Zij zorgen voor de informatie waarmee ik de journalisten kan helpen.'

2e keer prijs voor Hajo Beeckman en Infrabel

Net als in 2014 vielen Hajo Beeckman en Infrabel in de prijzen. Na zijn bekroning tot best bereikbare woordvoerder vorig jaar kaapte Hajo Beeckman nu de prijs weg voor woordvoerder met de beste stem. Thomas Baeken werd uitgeroepen tot best bereikbare woordvoerder. In 2014 werd zijn Infrabel-collega Frédéric Petit verkozen tot woordvoerder van het jaar.

Koen Colpaert kreeg de prijs voor beste persteksten. De jury loofde zijn focus op de boodschap, gevoel voor timing en vertaling van droge feiten naar concrete voorbeelden. Met Colpaert wint opnieuw een politieke woordvoerder deze categorie. Vorig jaar haalde Margaux Donckier (kabinet Turtelboom) de prijs binnen.

Bio Fons Bastianssens

Fons Bastiaenssens werkt sinds 1979 bij de Antwerpse politie. Met het oog op het Europees kampioenschap voetbal vroeg toenmalig korpschef Luc Lamine hem begin 2000 om woordvoerder te worden. Aanvankelijk twijfelde hij over die stap: hij vroeg om na een halfjaar een evaluatiegesprek te kunnen hebben en eventueel terug te kunnen keren naar zijn oude job. Dat gesprek heeft nooit plaatsgevonden. Vrij snel noemde hij het woordvoerderschap 'de job van zijn leven'. De nieuwe woordvoerder van het jaar heeft een diploma mechanica en studeerde af als commissaris aan de politieschool.

Samenstelling vakjury

De vakjury bestond uit zowel journalisten als woordvoerders. Namens de pers zetelden Wouter Bruyns (VTM-nieuws), Dirk Coosemans (Het Laatste Nieuws), Pol Deltour (VVJ), Saskia Laurent (Belga) en Paul Van Landeghem (Radio 2). Voor de woordvoerderskant zaten Frédéric Petit (Infrabel en woordvoerder van het jaar 2014), Tom Van de Vreken (De Lijn) en Sara Vercauteren (MEDIALAAN) in de jury.

Tom Van de Vreken Bestuurslid Kortom