An Van hamme (MIVB) woordvoerder van het jaar - Margot Neyskens (kabinet Tommelein) politiek woordvoerder van het jaar

Beste Nederlandstalige woordvoerders bekroond op Nacht van de Woordvoerder

An Van hamme van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB is verkozen tot Nederlandstalig woordvoerder van het jaar. De prijs voor politiek woordvoerder  gaat naar Margot Neyskens van het kabinet Tommelein. Daarnaast is Peter De Waele van de federale politie in de bloemen gezet als beste interviewgever.

Met de prijzen bekronen communicatievereniging Kortom en de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) de woordvoerders die een voorbeeld zijn voor hun vakgenoten. De uitreiking vond woensdagavond plaats op de Nacht van de Woordvoerder in het Antwerpse Havenhuis.

‘De vroegere Greg Van Avermaet’

Juryvoorzitter Tom Van de Vreken:

"Er zijn bedrijven die geld zouden geven om het nieuws te halen, andere bedrijven zouden geld geven om eens uit het nieuws te blijven. Met een woordvoerster als An Van hamme zit je altijd gebeiteld: als je goed nieuws wil brengen, en als je in een crisis verkeert.

De voorbije edities was An Van hamme zoals Greg Van Avermaet vroeger: altijd meedoen voor de prijzen, maar altijd net naast de overwinning grijpen. Oververdiend staat ze nu op het hoogste podium.

De vorige edities had een recente crisis de uiteindelijke winnaar extra zichtbaarheid en  stemmen opgeleverd. Denk aan Frédéric Petit na de treinramp in Wetteren en Ine Van Wymersch na de aanslagen van 22 maart. Al dient gezegd dat An Van hamme met de aanslagen en het overlijden van een MIVB-supervisor na verkeersagressie ook serieuze crisissen met glans heeft doorstaan. Het is zoals Greg Van Avermaet zelf zegt: ‘work hard in silence, let succes make the noise'."

An Van hamme werkt sinds 2004 voor de MIVB. Eerst als persattaché, vervolgens als persverantwoordelijke en sinds 2011 als press & stakeholders communications manager.

Margot Neyskens politiek woordvoerder van het jaar

Margot Neyskens is verkozen tot politiek woordvoerder van het jaar. Politieke journalisten waarderen haar ten zeerste voor haar uitstekende bereikbaarheid en grote dossierkennis. Dat ze ook journalisten van buiten de Wetstraat met plezier te woord staat, wordt op redacties erg gewaardeerd. In totaal stemden 36 Wetstraatjournalisten voor hun favoriete woordvoerder.

Sinds oktober 2014 is Margot Neyskens woordvoerster van Bart Tommelein. Eerst als staatssecretaris (Sociale Fraude, Privacy en Noordzee), sinds mei 2016 als Vlaams minister voor Begroting, Financiën en Energie.

De prijs voor politiek woordvoerder werd in 2006 al eens uitgereikt aan Didier Seeuws, toen woordvoerder van premier Verhofstadt en intussen de topdiplomaat die de Brexit coördineert aan Europese kant.

Peter De Waele geeft beste interviews

Woordvoerder Peter De Waele van de federale politie heeft de prijs voor beste interviewgever weggekaapt. Volgens de jury antwoordt hij gevat, direct en met grote expertise op vragen over vaak moeilijke onderwerpen. Peter De Waele begon in 1982 als wachtmeester bij de rijkswacht. In 1996 stond hij mee aan de wieg van de pedofiliecel, waarvan hij ook het hoofd werd. Vier jaar geleden vroeg commissaris-generaal Catherine De Bolle hem als woordvoerder. Zijn ervaring als ‘straatgendarm’ vindt hij een groot pluspunt.

112 woordvoerders genomineerd

De eerste stemronde door beroepsjournalisten en woordvoerders leverde 299 stemmen op voor in totaal 112 woordvoerders. Na de publieksronde koos een vakjury de winnaar uit een shortlist per categorie.

De vakjury bestond uit zowel journalisten als woordvoerders. Namens de pers zetelden Saskia Laurent (Belga), Paul Van Landeghem (Radio 2) en Pol Deltour (VVJ). Aan woordvoerderskant zaten Frédéric Petit (Infrabel), Barbara Van Speybroeck (bpost), Sara Vercauteren (MEDIALAAN) en Tom Van de Vreken (De Lijn) in de jury.

Annebeth Boudry Stafmedewerker Kortom / Organisatie Nacht van de Woordvoerder
Tom Van de Vreken Organisatie Nacht van de Woordvoerder